Blogit03.05.2024

Hakijoiden tavoittaminen on keskeistä rekrytoinnin onnistumiselle

Työpaikkailmoitusten laaja näkyvyys kasvattaa mahdollisuutta löytää sopivia hakijoita ja saada hyviä hakemuksia. Toki muidenkin tekijöiden, kuten työnantajamielikuvan ja rekrytointiprosessin laadun, on oltava kunnossa, mutta ilman näkyvyyttä, kukaan ei hae työpaikkaasi. Esimerkiksi jos ilmoitus tavoittaa 500 kävijää 50 sijaan, on todennäköisyys saada enemmän potentiaalisia hakijoita suurempi.

Me pyrimme Kuntarekryn ja Kirkkorekryn asiakkaiden kanssa tekemään näkyvää rekrytointimarkkinointia, jotta työpaikkailmoitukset löydetään. Tähän hyödynnämme monipuolisesti sosiaalisen median kanaviamme sekä myös muita digitaalisia alustoja. Kanavan valintaan vaikuttaa muun muassa rekrytoinnin toimiala sekä kohderyhmä. Kanavan valinnan lisäksi kampanjan yhteydessä pohdimme totta kai myös monia muita asioita, kuten kampanjan ajankohtaa sekä mainoksen alueellista kohdistamista.

Ilmoitusten houkuttelevuus ja työnantajamielikuva

On oleellista, että työpaikkailmoitus saa hakijan kiinnostumaan rekrytoinnista ja houkuttelee hänet siirtymään hakulomakkeelle. Siksi on tärkeää tarkastella itse ilmoitusta tai mahdollisesti laajempaa kampanjasivua varmistaakseen, että se on kokonaisuutena informatiivinen, houkutteleva ja hakijaystävällinen. Ilmoituksen tulisi kertoa hakijalle kaikki olennainen työhön liittyvä, jotta hän saa tarvitsemansa tiedon ja innostuu työtehtävästä niin paljon, että haluaa jättää hakemuksen.

Parantamalla työnantajamielikuvaa ja lisäämällä työpaikkailmoitusten näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa voimme houkutella enemmän potentiaalisia työnhakijoita rekrytointiemme pariin ja vahvistaa organisaation brändiä työnantajana.

Ole aktiivinen ja vuorovaikutteinen, välitä organisaation sanomaa ja hyödynnä eri kanavia tehokkaasti.

Rekrymarkkinoinnin analysointi

On hienoa, että panostamme rekrytointimarkkinointiin, mutta yhtä tärkeää on arvioida kampanjoidemme menestystä. Kuinka monta ihmistä kampanja tavoitti ja kuinka moni klikkasi sitä? Oliko joku toinen kampanja selvästi tehokkaampi? On hyödyllistä vertailla kampanjoita keskenään tarkastelemalla niiden asetuksia, mainoksen ulkoasua ja viestiä. Voimme saada arvokkaita ideoita siitä, mikä toimi parhaiten ja mikä taas ei. Varsinkin, jos teemme kampanjoita useasti, kertyy myös vertailtavia lukuja mukavasti.

Kuntarekryn ja Kirkkorekryn kampanjoissa hyödynnämme analytiikkaa kampanjoiden optimoinnissa tarvittaessa jo hakuaikana. Kampanjoiden jälkeen laadimme raportin sen tuloksista, jossa hyödynnämme suoria lukuja mainostyökaluista ja teemme kattavan analyysin myös työpaikkailmoituksen datasta. Analysoimme Snoobin avulla muun muassa työpaikkailmoitusten katselukertoja, ilmoituksella vietettyä keskimääräistä aikaa sekä hakulomakkeelle klikanneiden määrää. Näemme myös tarkasti, mistä hakijat ovat tulleet työpaikkailmoituksiin, mikä auttaa meitä arvioimaan markkinointikampanjoidemme vaikutusta ja selvittämään, kuinka suuri osuus on tullut esim. markkinointikampanjan kautta ja mikä mahdollisista kanavista on toiminut parhaiten.

Lue myös: Seuraa työpaikkailmoituksien ja urasivujen analytiikkaa

Rekrymarkkinointi osaksi rekrytointiprosessiasi

Rekrymarkkinoinnin eri osa-alueet voivat olla laajoja ja tarpeet vaihdella, joten parhaiten teitä auttavat kampanjat tehdään räätälöidysti. Varaa 30 minuutin etätapaaminen tai jätä yhteydenottopyyntö.

Varaa etätapaaminen

Kirjoittaja:

Kaisa Helminen

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, Grade Solutions

kaisa.helminen@grade.com

Kaisa työskentelee Grade Solutionsilla digitaalisen markkinoinnin asiantuntijana. Hän toteuttaa työssään asiakkaiden rekrytointimarkkinoinnin kampanjoita ja on mukana urasivujen käyttöönotoissa, kouluttaen ja sisällöntuotannossa avustaen. Lisäksi Kaisa toteuttaa asiakkaiden hakijakokemuskyselyitä, ja häntä kiinnostaakin hakijakokemukseen sekä työnantajamielikuvaan liittyvät asiat ja näiden kehittäminen.