Blogit02.01.2023

Kangasalla odotetaan KirkkoRekryn tuovan uusia työkaluja rekrytointien kehittämiseen

KirkkoRekry-palvelun kehitys on ollut kovassa vauhdissa ja useat seurakunnat ovat odottaneet pääsevänsä käyttämään uutta valtakunnallista palvelua rekrytoinneissaan. Aktiivisesti käyttöönotossa mukana olleet Kangasalan seurakunnan henkilöstöpäällikkö Sari Lehtinen ja palkanlaskija Minna Tokee odottavat uudelta palvelulta etenkin työkaluja työnantajamielikuvan kehittämiseen, hakijakokemuksen parantamiseen sekä parempia mahdollisuuksia tehdä jouheampaa yhteistyötä rekrytointiin osallistuvien henkilöiden välillä.

”Rekrytoinneissa on ollut pari merkittävää haastetta. Ensinnäkin kirkon työnantajamielikuva on vanhan kantainen, mikä vaikeuttaa työnhakijoiden houkuttelua. Haluamme rekrytoida innovatiivisia ja vahvasti ajassa mukana olevia ihmisiä. Ihmiset eivät välttämättä ymmärrä, että kirkon työpaikat eivät ole pelkästään hengellisiä tehtäviä ja töitä voi tehdä myös ilman laajempaa seurakuntataustaa. Työnantajamielikuvaa pitää kehittää pitkällä tähtäimellä, eli saadaan jo nuoret tietoiseksi ja innostumaan kirkon työpaikoista. Jos nuoria ei saada innostumaan ja hakemaan, niin kymmenen vuoden päästä tilanne tulee olemaan todella vaikea”, kertoo Sari Lehtinen.

”Kilpailemme työntekijöistä niin sanotusti kahdelta markkinalta, eli niistä, joiden tehtävät ovat kirkollisia keskittyen seurakuntiin sekä niistä, joiden työmarkkinat ovat laajemmat, kuten hallinnon, viestinnän, keittiön työntekijöiden. Välineet ja viestit näiden ihmisten rekrytointiin ovat hyvin erilaiset”, jatkaa Minna.

KirkkoRekry tuo lisätyökaluja rekrytointien raportointiin sekä työnhakijoiden houkutteluun

Rekrytointi on kehittynyt vuosien saatossa myös seurakunnissa ja sähköiset työvälineet on koettu hyödyllisiksi apuvälineiksi. Jo aiemmin käytössä olleen KirkkoHR-työkalun on todettu parantavan rekrytointien laatua. Uusi KirkkoRekry-palvelu tuo lisätyökaluja myös rekrytointien raportointiin sekä työnhakijoiden houkutteluun.

”KirkkoHR itsessään oli meille jo iso muutos. Sen käyttöönotto toi paljon parannusta rekrytointien laatuun. Aiemmin hakemuksia ja CV:itä tuli monen näköisiä. Järjestelmän avulla voidaan paremmin ohjata mitä hakijoista halutaan tietää, mutta samalla myös niin, että tieto on sellaista, mitä hakija itse haluaa kertoa. Tämä helpottaa etenkin hakijoiden vertailua. Kirkkorekry tuo työnhakuportaalin lisäksi myös muita mielenkiintoisia lisäominaisuuksia verrattuna aiempaan KirkkoHR-työkaluun. Näitä ovat esimerkiksi laajemmat raportointimahdollisuudet, monipuolisemmat välineet hakijakokemuksen parantamiseen sekä mahdollisuus kokeilla esimerkiksi videohaastatteluita, jolloin päästään paremmin tutustumaan hakijoiden persooniin”, toteaa Sari.

”Uuden urasivun ja työnantajaesittelyn myötä odotamme, että pääsemme kertomaan laajemmin meistä työnantajana sekä siitä, millaista on oikeasti olla töissä Kangasalan seurakunnalla. Kirkkorekry.fi -sivustolle meillä on myös isot odotukset sen suhteen, että kirkon työnantajamielikuvaviestiä ja tietoisuutta päästään kertomaan ulospäin.” jatkaa Minna.

Kangasalla halutaan aidosti panostaa työnantajamielikuvaan

Seurakunnan työnantajamielikuvan kehittäminen nähdään tulevaisuudessa erittäin merkittävänä Kangasalla. Kirkko on hyvin samankaltaisessa tilanteessa kuin muutkin alat, kilpailu osaajista on todella kovaa. Rekrytoinnit kokonaisuudessaan tulevat kasvamaan ja Kangasalla aiotaan pysyä mukana rekrytointien muutoksessa.

”Työmarkkinat ja rekrytoinnin muuttuvat ja välineet kehittyvät. Meillä halutaan aidosti panostaa työnantajamielikuvaamme. Kun hakemuksia tulee, on tärkeää, että pohjatyöt ovat tehty hyvin ja välineet tukevat rekrytointeja”, Minna kertoo.

”Enää ei ole kirkoissakaan arkipäivää, että työurat kestävät 40 vuotta, vaan olemme aktiivisesti mukana samassa työmarkkinakilpailussa kuin muutkin yritykset. Kirkot ovat isoja työllistäjiä ja rekrytointeja on paljon. Meille on tärkeää saada hyviä ihmisiä töihin kehittämään toimintaamme ja myös pysymään meillä töissä. Haluamme olla aktiivisesti mukana kehittämässä työelämää ja rekrytointejamme. Uskomme KirkkoRekryn tuovan tähän uusia ideoita”, summaa Sari.