Boost
Markkinointiopas rekrytoijille
Se, että rekrytointi kulkee käsi kädessä markkinoinnin kanssa, on yhä selvempää, kun rekrytoijat joutuvat kilpailemaan pätevistä hakijoista. Mikäli ajattelet rekrytoijana myös markkinoinnin näkökulmasta, voit tavoittaa entistä tehokkaammin oikeat osaajat. Aivan kuten markkinoinnissa kyse on tarjouksesi ja kohderyhmäsi tunnistamisesta ja viestisi mukauttamisesta niille, jotka haluat tavoittaa.
Nosta esille tarjouksesi arvo
Ensimmäinen askel sinulle rekrytoijana on kehittää niin sanottu EVP (Employer Value Proposition), eli työnantajalupaus. EVP on ydinarvo sille, miten haluat tulla koetuksi työnantajana. EVP puetaan sanoiksi kertomalla, mikä tekee teistä ainutlaatuisen ja miksi jonkun pitäisi valita juuri teidät työnantajaksi. Tämä kiteytyy muutamaan lauseeseen, jossa kerrotaan mitä tarjoat ja miten tarjouksesi eroaa muista työnantajista.
Näin luot aidon EVP:n:
- Haastattele työntekijöitäsi ja kysy, mitä asioita he arvostavat sinussa työnantajana.
- Tunnista työnantajat, jotka kilpailevat samoista osaajista.
- Vieraile kilpailijoiden urasivuilla ja mieti, kuinka voit erottautua tarjouksellasi ja miltä haluat näyttää.
- Tee yhteenveto ja muotoile työnantajalupaustasi sen pohjalta, mitä työntekijäsi arvostavat sinussa työnantajana, ja mikä erottaa tarjouksesi kilpailijoidesi tarjouksesta.
Tunnista kohderyhmäsi
Saadaksesi viestisi perille, sinun on ensin päätettävä kenelle tai keille haluat viestiä. Haluat luultavasti tavoittaa useita eri kohderyhmiä riippuen haetusta roolista. Eri kohderyhmät voivat olla kiinnostuneita erilaisista asioista, joten sinun tulisi mukauttaa sitä, mitä ja miten viestit heille.
Luo hakijaprofiili
Löytääksesi oikean kohdeyleisön sinun on määriteltävä demografiset ja kiinnostukseen perustuvat tekijät. Kuka sinun tulisi palkata? Missä henkilö on, jonka aiot palkata? Millaisia persoonallisuuden piirteitä henkilöllä on? Kun pystyt vastaamaan näihin kysymyksiin, tiedät todennäköisemmin, mitä kautta etsimäsi hakija etsii tietoa työstä, ja millainen koulutus sekä työkokemus hänellä on. Se auttaa myös selvittämään, mistä henkilö etsii inspiraatiota ja tietoa, ja mikä on tärkeää, kun hänen on tehtävä urapäätös.
Näin luot hakijaprofiilisi:
- Selvitä, mitkä kohderyhmät ovat tärkeimpiä
- Vastaa kunkin kohderyhmän kysymyksiin; Millaisissa tehtävissä he työskentelevät tällä hetkellä? Mitä ongelmia heillä on? Mikä liikkeelle paneva voima motivoisi heitä vaihtamaan työpaikkaa?
- Kehitetäänkö jokaiselle kohderyhmälle oma pääviesti?
Kommunikointityyliin kohderyhmän kanssa vaikuttaa myös se, missä vaiheessa he ovat niin sanotulla hakijan polulla. Kohderyhmänä voivat olla passiiviset/tietämättömät hakijat eli ihmiset, jotka eivät etsi aktiivisesti työtä, mutta ovat kiinnostuneita viestistäsi. Henkilö voi muuttua passiivisesta hakijasta aktiiviseksi, tai harkitsevasta hakemuksen lähettäjäksi. Aktiivinen työnhakija voi olla myöhemmin myös organisaatiota suositteleva lähettiläs.
Lue myös: Näin markkinoit avoimia työpaikkoja sekä aktiivisille että passiivisille työnhakijoille
Tiedä kohderyhmäsi paikka hakijapolulla
Kun tiedät, missä vaiheessa kohderyhmäsi on hakijapolulla, voit määrittää viestisi ja mukauttaa viestintätyyliä kohderyhmän sekä hakijapolun vaiheen mukaan kuten, kuinka kaukana henkilö on työnhakijasta.
Kuinka mukauttaa viestintää hakijoille, jotka eivät aktiivisesti etsi työtä:
- Herätä kiinnostus jakamalla mielenkiintoisia projekteja, joiden parissa teette töitä.
- Herätä tunteita ja uteliaisuutta tarjoamalla mahdollisuus kurkata kulissien taakse, esimerkiksi luomalla Instagram-tili, jonka omistat työnantajabrändäykselle.
- Anna potentiaalisille hakijoille selkeä ymmärrys siitä, miksi heidän tulisi valita juuri sinut työnantajaksi. Selkeä työnantajalupaus tekee siitä helpompaa.
Näin luot viestintää aktiivisesti työtä etsiville hakijoille:
- Kirjoita työpaikkailmoitukseesi selkeät roolikuvaukset ja edut, jotta näet mitä hakija saa sinulta.
- Lisää ilmoitukseen mukaan selkeä hakukutsu, niin sanottu "Call To Action", eli toimintakehotus.
- Tee hakijoiden hakemisesta helppoa laitteesta riippumatta.
Yhteenvetona
Sen perusteella, että tiedät missä vaiheessa kohderyhmäsi hakijapolulla on, voit määrittää viestisi ja mukauttaa viestintätyyliäsi kohderyhmälle sopivaksi ja ottaa huomioon hakijapolun vaihe - kuinka kaukana hän on hakijasta.
Haluatteko organisaatiossa vahvistaa työnantajabrändiä ja houkutella sopivia hakijoita? Lue lisää aiheeseen liittyvistä palveluistamme täältä tai varaa maksuton etätapaaminen asiantuntijamme kanssa. Ota yhteyttä alla olevasta painikkeesta tai laita meille sähköpostia osoitteeseen: markkinointi@kirkkorekry.fi