Boost
Näin markkinoit avoimia työpaikkoja sekä aktiivisille että passiivisille työnhakijoille
Kun puhutaan markkinoinnista ja työnhausta, puhutaan usein aktiivisista ja passiivisista työnhakijoista. Mutta tiedätkö mikä ero niillä on? Ja tiedätkö, miten voit parhaiten näkyä molemmille ryhmille?
Aktiivinen työnhakija etsii avoimia työpaikkoja ja pysyy ajan tasalla työmarkkinoista. Hänellä CV on päivitetty, ja hän on valmiina hakemaan töitä lyhyelläkin varoitusajalla.
Passiivinen työnhakija on usein tyytyväinen nykyiseen työhönsä ja tarvitsee siksi pidemmän kypsymisajan. Hän ei etsi uutta työpaikkaa eri sivuilta, vaan hänen huomio tulee kiinnittää muulla tavoin, esimerkiksi digitaalisen markkinoinnin avulla.
Rekrytoijana erilaiset työkalut, kuten REAN-malli, voivat helpottaa työtäsi. Tämä on usein markkinoinnissa käytetty malli, mutta sitä voidaan hyvin soveltaa myös rekrytointiprosessiin. Jokainen vaihe edustaa sitä, miten työnantaja on vuorovaikutuksessa hakijoiden kanssa. REAN-mallin avulla voit luoda rekrytointistrategian, joka houkuttelee sekä aktiivisia että passiivisia työnhakijoita.
1. Reach – Tavoita oikea kohderyhmä
Herätä huomiota avoimiin työpaikkoihin sosiaalisen median kautta. Näy eri kanavissa, jotta voit tavoittaa laajemman yleisön, mukaan lukien sekä aktiiviset että passiiviset hakijat.
Vinkit:
- Käytä kohdennettuja mainoksia tavoittaaksesi oikeat hakijat.
- Hyödynnä eri kanavien etuja; LinkedIn tavoittaa työnhakijat, Facebook ja Instagram laajemman yleisön.
2. Engage – Kiinnitä huomiota ja herätä kiinnostusta
Rakenna syvempi suhde hakijoihin korostamalla, miksi juuri sinut tulisi valita työnantajaksi. Kerro työn eduista ja tarjoamistanne mahdollisuuksista. Tämä on erityisen tärkeää aktiivisten hakijoiden kohdalla.
Vinkit:
- Näytä työpaikkakulttuurinne ja arvonne, jotta sekä aktiiviset että passiiviset hakijat kiinnostuvat teistä.
- Käytä eri kanavia lisätäksesi näkyvyyttä ja kohdenna mainokset oikeille ammattiryhmille.
3. Activate – Saa hakijat hakemaan
Tee hakuprosessista mahdollisimman helppo ja selkeä, jotta hakijat jättävät hakemuksensa.
Vinkit:
- Tarjoa käyttäjäystävällinen ja yksinkertainen hakuprosessi ja kysy vain oleellisia asioita
- Pidä hakijat ajan tasalla prosessin etenemisestä.
4. Nurture – Ylläpidä suhdetta hakijoihin
Viesti myös heille, jotka eivät tulleet valituiksi, ja luo suhde tulevia mahdollisuuksia varten. Tämä tukee pitkän aikavälin rekrytointistrategiaa.
Vinkit:
- Ole säännöllisesti näkyvillä sosiaalisessa mediassa pysyäksesi hakijoiden mielessä.
- Tarjoa hyvä perehdytysprosessi, sillä nykyiset työntekijät ovat parhaita organisaatiosi lähettiläitä.
Suunnitteletko rekrytointeja etkä tiedä, mistä aloittaa? Asiantuntijamme auttavat mielellään ja antavat vinkkejä rekrytointien markkinointiin ja hakijoiden tavoittamiseen. Ota yhteyttä alla olevasta painikkeesta tai laita meille sähköpostia osoitteeseen: markkinointi@kirkkorekry.fi