Blogit
Työpaikkailmoitusten jakaminen sosiaalisessa mediassa
Rekrytoinneissa sosiaalisen median käyttö on tullut osaksi rekrytoijien arkea. Työpaikkailmoituksille halutaan lisää näkyvyyttä ja sosiaalinen media on siihen oiva työkalu, koska useimmat ihmiset viettävät verkossa valtaosan vapaa-aikaansa. Sosiaalisen median hyödyntämisessä ja ilmoitusten jakamisessa kannattaa kuitenkin ottaa huomioon muutamia asioita, jotka parantavat ilmoitusten jakamista ja sitä kautta myös näyttävät paremmalta somekanavissa.
Kuvien koko ja videoiden käyttö
Sosiaaliset mediat mahdollistavat julkaisuihin erilaisten kuvien ja videoiden tuomisen mukaan julkaisulle millä voidaan kertoa oleellista tietoa hakijalle. Kuva ja video ovat somejulkaisun näkyvimmät elementit, joten niitä kannattaa hyödyntää mahdollisimman hyvin. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa käyttää rekrytointikohtaisia kuvia tai videoita, jotka kertovat hakijalle oleellista tietoa työpaikasta ja työnantajasta. Kuvan voit liittää ilmoitukseen rekrytointijärjestelmässä, jolloin se tulee automaattisesti näkyviin työpaikkailmoitukselle ja sitä kautta myös siitä tehtävään somejakoon.
Kevyellä kuvan muokkauksella voit myös esimerkiksi tehdä kuvaan organisaation graafisen ohjeiston mukaisesti tekstiä, joka kertoo työnhakijalle, millaisesta tehtävästä on kyse. Kuviin kannattaa myös liittää organisaation logo ja muita mahdollisia brändielementtejä, jolloin myös viestitään paremmin oman brändin mukaisesti ja kuvat ovat viestinnällisesti käytetty hyvin.
Kuvien osalta keskeistä on myös varmistaa, että kuvakoko on oikea, jolloin se skaalautuu oikein myös sosiaalisen median kanavissa. Kuvakoot vaihtelevat hieman alustojen mukaisesti, mutta hyvin toimivia kuvakokoja ovat esimerkiksi neliönmalliset kuva (1:1) ja vaakakuvat (1,91:1). Videoita hyödynnettäessä video kannattaa ladata suoraan somealustalle, jolloin se saadaan pyörimään suoraan, kun henkilö selaa sosiaalista mediaa. Videoita katsotaan usein ilman ääntä, joten tekstitysten käyttö on myös suositeltavaa. Myös saavutettavuus näkökulmasta videoiden tekstitys on hyvä pitää mielessä.
Julkaiseminen suoraan Kirkkorekry.fi -sivustolta
Voit jakaa somepostaukset kätevästi suoraan työpaikkailmoitukselta. Ilmoitukselta löytyy painike, josta pääset jakamaan ilmoituksen suoraan haluamaasi kanavaan.
Kun jaat ilmoituksia kannattaa vielä varmistaa miltä se näyttää. Usein, jos kuvat ovat vääränkokoisia tai niitä ei ole asetettu ilmoituksille, voivat ne näyttää somealustalla hieman epäsuhtaisilta tai epäselviltä. Tai ne voivat jäädä kokonaan pois, jolloin julkaisu saattaa näyttää hieman erilaiselta kuin mihin on totuttu. Pienellä vaivalla julkaisusta saadaan siistimpi, hakijalle informatiivisempi ja organisaation brändin mukainen.
Ilmainen näkyvyys vähenee koko ajan
Vielä viimeisenä vinkkiä sosiaalisen median käyttöön. Ne ovat nykyisin entistä vahvemmin mainostajien käytössä, mikä on aiheuttanut sen, että orgaaninen eli ns. ilmainen näkyvyys yrityssivuilla on pienentynyt huomattavasti. Näin ollen työpaikkailmoitusten mainostamiseen kannattaa varata jonkin verran mainosrahaa, koska sen avulla työpaikkailmoitusten näkyvyyttä saadaan parannettua huomattavasti. Ja vieläpä kohdistetusti. Muutaman kymmenen euron panostuksella voidaan tavoittaa satoja potentiaalisia passiivisia työnhakijoita, joten mainonta on myös melko kustannustehokasta.
Henkilöiden omilta tileiltään tehdyt somejaot taas saavat jonkin verran enemmän näkyvyyttä kuin organisaatioiden tekemät. Joten työkavereita kannattaa kannustaa jakamaan ilmoituksia, koska julkaisujen näkyvyys omissa verkostoissa on edelleen maksutonta.
Jos kaipaat vinkkejä miten tehdä parempia somekuvia, miten jakaa ilmoituksia kätevämmin somessa tai hyödyntää sosiaalista mediaa paremmin osana rekrytointeja, laita meille viestiä.